Halv åtta hos mig.

Här sitter jag hemma och ser på, exakt, halv åtta hos mig. Både jag och Sebastian är ett stort fan av programmet, dessutom lagade vi en soppa från ett avsnitt förra veckan som nu blivit till en favoriträtt. Mumma!!

Därför är jag hur snäll som helst och delar med mig av denna underbara soppa;

Antal portioner: 4

Ingredienser

2-3 st potatisar
0.75 0.75 st purjolök, strimlad
5 5 dl grönsaks- och kalvbuljong
1.5 1.5 dl mjölk
1 1 dl grädde
4 4 st skivor bacon
2 2 msk gräslök
Ett stänk citron
1 1 tsk salt
1-2 1-2 tsk peppar
1 1 msk msk smör

1. Skala och dela potatisen i mindre bitar.
2. Dela purjolöken på längden och skiva sedan i halvmånar.
3. Smält smör i en kastrull (ca 2-3 liter) och värm försiktigt potatisen och purjolöken utan att den får färg.
4. Häll i buljongen och låt koka under lock tills potatisen delar sig (ca 20 minuter).
5. Häll i grädde och mjölk och fortsätt koka utan lock ca 15 minuter.
6. Knaperstek under tiden bacon och lägg det att torka på hushållspapper.
7. Smaka av soppan med salt och peppar och använd en stavmixer för att mixa soppan slät.
8. Häll upp soppan i serveringsskålar och klipp bacon och gräslök över.
9. Stänk i några droppar citron i varje skål.


Vi hade dock köttbuljong och skippade citronen, klyvet!
Sen ska man ju förstås ha färskt bröd att doppa med hihi
Älskade soppa!


(Detta inlägg skrev jag som sagt 1930 men det publicerades aldrig pga fel på blogg.se)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0